S obzirom da kvalitet vazduha sve više postaje političko pitanje, smanjivanje emisije štetnih gasova postaje jedan od ključnih ciljeva. Jedna od mera suzdbijanja ovog problema jeste sprečavanje uvoza vozila koji znatno zagađuju vazduh izduvnim gasovima.
Evropska Unija je došla do zaključka da transportna vozila najviše zagađuju vazduh, a odmah za njima industrija električne energije. Zahvaljujući Euro standardima, danas bi bilo potrebno 50 automobila da proizvedu istu količinu štetnih izduvnih gasova kao 1 napravljen 70-ih godina. Pošto benzinski i dizel motori proizvode različite vrste emisije, oni podležu različitim standardima. Dizel, na primer, proizvodi više čestica – ili čađi – koje znatno utiču na smanjenje kvaliteta vazduha.
Međutim, kao i u većini slučajeva, svaki problem ima svoje rešenje. DPF filter, odnoso Diesel Particulate Filter, je filter koji hvata i skladišti čestice čađi, kako bi smanjio emisiju štetnih gasova iz dizel automobila. S obzirom da se u njemu talože delovi izduvnih gasova, potrebno mu je određeno održavanje. Dakle, DPF ima ograničeni kapacitet i potrebno je da se te čestice uklanjajuiz filtera, kak obi se on regenerisao. Ovaj proces regeneracije čisto sagoreva višak čađi taložene u filtru, smanjujući štetnu emisiju izduvnih gasova i pomaže u sprečavanju crnog dima koji je opažen kod automobila na dizel, naročito pri ubrzavanju. Nezakonito je skidati DPF filtere, takođe vam može i poništiti polisu osiguranja. Ukoliko se DPF začepi čađom ili se u sistemu pojavi greška, obično se pojavi narandžasto ili crveno svetlo na komandnoj tabli koje prikazuje nešto poput pravugaonika sa krugovima u sebi. Naravno, moguće je da izgled ikonice varira u zavisnosti od proizvođača.
Osnovni razlog blokiranja DPF filtera jesu kratke relacije pri niskim brzinama. Dobro održavan filter bi trebalo da traje najmanje 100.000 kilometara. Od velike važnosti je i kakva ulja koristite jer ona sa dodatnim aditivima mogu začepiti filter. Filter može se oštetiti ukoliko korstite gorivno niskog kvaliteta ili ukoliko uvek imate jako malo goriva u rezervoaru, jer želite izbeći regeneraciju DPF filtera i uštedeti gorivo. Postoje dve vrste regeneracije filtera, pasivna i aktivna.
Pasivna regeneracija nastaje kada vozite velikom brzinom duži vremenski period autoputem, što omogućava da se temperatura izduvnih gasa podigne na viši nivo i izgore sa viškom čađi u filteru. Preporučuje se vozačila automobila na dizel da redovno voze ovakve rute između 30 i 50 minuta. Međutim, ovaj savet ne uvažavaju svi vozači, zbog čega su proizvođači dizajnirali alternativni oblik regeneracije.
Aktivna regeneracija znači da se dodatno gorivo automatski ubrizgava kada filter dostigne unapred određenu granicu (obično oko 45%), da bi podiglo temperaturu izduvnih gasova i izgorelo sa nakupljenim ostacima čađi. Moguće je da se regeneracija neće završiti u potpunosti jer je vožnja trajala prekratko. U tom slučaju lampica upozorenja će i dalje pokazati da je filter i dalje delimično blokiran. Ukoliko se ovo dogodi, treba omogućiti završetak ciklusa regeneracije i očistiti lampicu upozorenja tako što ćete voziti 10 minuta ili tako pri brzinama većim od 40 km / h. Novi DPF filter izuzetno je skup i ukoliko vozite stariji mogdel, cena novog DPF filtera bi iznosila možda i više od cene tog automobila. Problem je što, ukoliko vozite stariji model, sigurno će vam trebati novi DPF filter zbog pređene kilometraže.
Ukoliko redovno čistite i DPF filter, na predviđeni način, on će vam trajati koliko i sam automobil. Korišćenje ovog filtera pomaže utiče na poboljšanje životnih uslova svakog od nas.
Topmillion