Kada raditi veliki servis?

Kada raditi veliki servis?

Poznati američki pisac, Dan Brown, je jednom rekao „Mnogo je stresa... ali kada jednom uđete u auto sva briga izađe kroz prozor.“ Verujemo da većina strastvenih vozača ima isti ovakav osećaj prema dobroj vožnji i još boljem automobilu. Ljudi koji nisu vozači verovatno ne shvataju vašu sklonost ka tome da vaše vozilo izgleda perfektno i smatraju je preteranom. Ne možemo ni da ih krivitmo, jer teško je razumeti nešto što nismo imali ni priliku da osetimo. To je kao da očekujete da muškarac razume ženinu ljubav prema novim cipelama. Kad smo kod toga, uvek možemo prepoznati istu ljubav ali prema različitim stvarima. Ipak, cipele su isto što i felne za auto, zar ne? S obzirom da vaš automobil mnogo puta poistovećujete sa vernim saborcem u svakodnevnim bitkama saobraćaja, dugim čekanjima semafora, kao i bezuspešnim traganjem parkinga, sigurno shvatate koliko mu dugujete. Redovno usisavanje, pumpanje guma i poliranje nisu jedino čime možete da pokažete zahvalnost i povećate udobnost i užitak vožnje. Mali i veliki servis su osnovne obaveze svakog vozača. Svaki vozač mora da pokaže dovoljno odgovornosti i svesnosti za moguće posledice do kojih može doći usled izbegavanja obavljanja velikog servisa. Kada smo u ulozi vozača uvek treba da budemo svesni toga da svojom vožnjom i brigom o ispravnosti našeg vozila utičamo na mnoge živote mimo naših. Veliki servis predstavlja periodičan servis na kojem se menja set zupčastog kaiša ili pogonskog lanca. Ukoliko dođe do pucanja zupčastog kaiša, gubljenja nekoliko zuba i sl. može doći do havarije. Ovaj kaiš, tj. lanac, osnovna je spona izmeđ ključnih delova motora i ukoliko nije ispravan moguće je da motor neće moći ni da startuje ili da će se gasiti sam od sebe. Postoje i veće nezgode poput lomljenja i krivljenja ventila ili klipa radililice i dr. Veliki servis predstavlja veliki posao. Čak iako ste sposobni sami da uradite mali servis nikako vam ne preporučujemo da okušate sreću i sa velikim. Vrlo je moguće da ćete naneti više štete nego koristi. Za vreme velikog serivsa vrši se zamena zupčastog kaiša (ili lanca), rolera, zatezača (španera), ostalih delova seta zupčenja, vodene pumpe, trakastog kaiša, zatezača trakastog kaiša i trolera trakastog kaiša. Ne postoji univerzalan odgovor na pitanje kada treba raditi veliki servis. Svaki model automobila se razlikuje po proizvođaču, godini proizvodnje, brendu i još mnogo čemu. Kada će se vršiti veliki servis zavisi od uslova po kojima je vozilo voženo, od napora kojem je vozilo bilo izloženo itd. Ukoliko kupujete nov automobil, sasvim je u redu da verujete procenama samog proizvođača na temu velikog servisa. Međutim, ako kupujete polovan automobil na vama je da li ćete da verujete prodavcu kada je urađen veliki servis i da li je. Tada bi možda najbolje bilo da ipak i sami uradite veliki servis, jer ono što vam deluje kao trenutna ušteda možda se ispolji kao zakasneli gubitak. Pravo vreme obavljanja velikog servisa možda ćete najbolje iskalkulisati sumiranjem utisaka i mišljenja vašeg automehaničara od poverenja, vaše okoline, prethodnog vlasnika ili čitajući iskustva ljudi sa foruma. Kada se sve sabere i oduzme, kada će se obaviti veliki servis najviše zavisi od samog modela automobila. Stoga, dolazimo do zaključka da se veliki servis obavlja između 40.000km i 120.000km u zavisnosti od modela automobila. Po nezvaničnoj proveri, najčešće se radi posle 60.0000km. Čak iako ne pređete toliku kilometražu preporučuje se da veliki servis svakako obavite nakon 5-7 godina vožnje. Cena velikog servisa se ne može tačno utvrditi kao ni pravo vreme obavljanja istog. U proseku se kreću između 250 i 400 evra. Opet, kolika će cena biti zavisi od modela automobila, kvaliteta delova i toga koliko majstor naplaćuje svoj rad.